Goede voornemens, zo hou je ze zeker vol!

Met een klus beginnen is vaak niet gemakkelijk. Hoe vaak hoor je jezelf niet zeggen, “Vanaf morgen ga ik m’n administratie beter bijhouden, vrijdag begin ik met die presentatie, of maandag ga ik echt starten met afvallen.” Met het opruimen van je huis en/of werkplek of het ordenen van je administratie is het net zo. Je stelt het wellicht om de een of andere reden liever (steeds) uit. De Universiteit van Leiden verzamelde een aantal veelgebruikte uitstelsmoezen. “Het komt er niet van, ik stel nou eenmaal alles uit, dat kan ik niet veranderen, of het lukt me nooit.” Herken je ze?
Het bijzondere is dat we ook leuke dingen uitstellen, bijvoorbeeld een gekregen goede fles wijn openen, waar we echt mee wachten tot die speciale gelegenheid. Wat vervolgens zo lang duurt totdat ie niet meer te drinken is. In deze blog ga ik in op diverse strategieën om te starten met de zaken die je je hebt voorgenomen. Want als de (opruim) klus klaar is, ben je achteraf vaak toch super blij. Nu nog ff starten ;-)!

1) Maak een lijst met je (Smart-) doelen

Wat wil je realiseren? Wat pak je als eerste aan?

  • Specifiek (beschrijf je doel zo specifiek mogelijk)
  • Meetbaar (beschrijven wat het resultaat is, elke zaterdag de keuken en woonkamer opruimen, binnen 1 maand 1 kilo afvallen)
  • Acceptabel (zie je het nut ervan in)
  • Realistisch (is het haalbaar)
  • Tijdsgebonden (zorg voor kortetermijn- en/of einddoelen die dichtbij liggen, met het einde al in zicht, dat motiveert je nog meer om te starten).

2) Kies de juiste mindset

Als je je doelen hebt vastgelegd, is het tijd om je hoofd in de juiste versnelling te zetten. Hierdoor raak je ook gemotiveerd om te starten. Hiervoor is het belangrijk om je te realiseren dat het starten helpt om de hectiek uit je leven te halen en te zorgen voor een leven met minder stress en een betere levenskwaliteit. De juiste mindset kiezen, doe je aan de hand van vijf acties. Je kunt de acties kiezen die jou het beste liggen, of een combinatie van acties.

  • Maak taken in je hoofd interessanter –> als zaken abstract en ver weg liggen, is het minder gemakkelijk om aan de slag te gaan. Zeg bijvoorbeeld; “Vanavond ga ik beginnen met het uitzoeken van mijn post. In plaats van binnenkort zal ik mijn heel mijn gaan administratie doen.” Dat helpt echt.
  • Word een succesvolle doener –> om een doener te worden praat je zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd. Dat zorgt voor actieve gedachten die je aanzetten om daadwerkelijk actie te ondernemen.
  • Vergroot je zelfvertrouwen –> angst kan aan de basis liggen van uitstelgedrag. Hoeveel adviezen en beproefde recepten anderen je  ook aanreiken, je zult de angst zelf moeten overwinnen. Door juist de eerste stap te zetten, komt er een kettingreactie op gang. Je ziet wel dat je het kunt, het viel best mee, er valt een last van je schouders. Yes I can. Zo had ik zelf wel wat angst om aan de slag te gaan mijn eigen acquisitie. Het hielp mij om gewoon bij een makelaarskantoor naar binnen te stappen en over mijn diensten als organizer te vertellen. De makelaar reageerde erg enthousiast. Hij vond het heel handig en fijn om deze extra service onder de aandacht van zijn klanten te brengen. Opgelucht en tevreden stapte ik naar buiten.
  • Werk aan je motivatie –> dit is belangrijk volgens onderzoeker Piers Steel. Het mechanisme werkt zo, doordat je interesse in en je motivatie voor een taak toeneemt, krijg je meer energie krijg. Hierdoor is er minder sprake van uitstelgedrag.
  • Bedwing je perfectionisme –> perfectionisme kan je verlammen en beletten om te starten, want het kan altijd beter, het is nooit het perfecte moment en het is nooit af.

Soms is de berg zo hoog dat je geen puf hebt om te beginnen

Daarom is het handig om korte termijn doelen te stellen; stap voor stap aan de slag. Er zijn verschillende methodes om grote taken in stukken te hakken. Het boek Timemanagement voor dummies zet onder andere deze op een rij:

  • Salamibenadering –> de klus plakje voor plakje wegwerken. Ideaal voor lange termijn projecten met een deadline die ver weg ligt. Een gemakkelijke valkuil om het zover uit te stellen dat je op het allerlaatste moment keihard moet zwoegen om het af te krijgen.
  • Gatenkaasbenadering–> als het te heftig is om een ingewikkelde of grote klus aan te pakken, begin dan met de kleine stukjes. Dit zijn de onderdelen waarvan je weet dat je ze snel en vrij eenvoudig af kunt maken. Op deze manier maak je gaten in het project en is het overgebleven werk eenvoudiger. Bijvoorbeeld bij opruimen. Begin eerst bij het opruimen van een keukenlade of met de kapstok. Als je hier het resultaat van ziet, geeft het je motivatie om de rest van de keuken en/of de gang ook aan te gaan pakken.
  • Korst eerst benadering –> begin juist met de moeilijkste klus of het meest lastige onderdeel van de opdracht Dat is een geweldige manier om uitstelgedrag te vermijden.

Wil je gaan opruimen? Heb je net dat steuntje in de rug nodig om te starten én het vol te houden? Begin dan nu met deze eerste kleine stap en download mijn GRATIS e-book hier en krijg 25 tips die je beslist gaan helpen! INC Professional Opruimen gratis e-book

3) Bereid jezelf goed voor

  • Hou bij de start van je plan rekening met jouw biologische ritme. Als het enigszins mogelijk is, is het het beste om met je klus te starten als je het meeste energie hebt. Dat is voor de ene mens ’s ochtends en voor de ander ’s avonds.
  • Plan het in. Zet je doelen en ook afspraken in je agenda en houd je er aan. Onthoud: een afspraak met jezelf is even belangrijk als een afspraak met een klant of met een baas.
  • Belonen moet. Denk eraan om jezelf te belonen als je uiteindelijk bent begonnen! Deze beloning geeft je weer goede moet en energie om door te gaan of weer het volgende aan te pakken. Handig is om vooraf een lijstje hiervoor te maken. Houd dit lijstje in de buurt als motivatie. Zelf heb ik nadat ik bij verschillende makelaarskantoren ben binnen gestapt mezelf een bos bloemen gegeven.
  • Zoek een maatje/mentor. Met iemand aan je zij die je aanmoedigt is beginnen zoveel makkelijker. Een frisse blik van een ‘buitenstaander’ helpt ook om jouw ‘obstakels’ in perspectief te plaatsen. Je kan ook met collega’s afspreken om samen met een project van start te gaan.

Zoek je een mentor voor timemanagement en/of opruimen thuis of op je werkplek? Neem dan contact met mij op! Samen kan je meer dan alleen. En doordat we met z’n tweeën aan de slag gaan (met behulp van een smart plan), geeft dit je beslist een duwtje in de goede richting. En wellicht geeft het je genoeg handvaten en motivatie om daarna zelf de rest van de klus te klaren!

Veel succes met het starten. Let’s do it!

Ik ben erg benieuwd naar jouw tips over het starten met de klus!! Superleuk als je het hieronder als reactie plaatst. Je kan er vast anderen mee inspireren.

Dit bericht delen of doorsturen wordt zeer gewaardeerd!

Inspiratie en informatie voor deze blog heb ik gehaald uit het boek ‘Het handboek voor de spitsuur vrouw’, geschreven door Sara van Wesenbeeck. Dit boek kan je onder andere bestellen bij Bol.com. 

© 2024, INC Professional Organizing |
Algemene voorwaarden |
Privacy Policy
website: sbddesign.nl