Doeltreffende & simpele timemanagement tip; moet ik dit nu doen?

Geen tijd of zin om een timemanagementsysteem op te zetten? Geen nood, met de vraag ‘Moet Ik Dit Nu Doen?’ kom je al een heel eind!

Soms weet je het antwoord meteen, zonder dat je erover hoeft na te denken: ja, dit moet ik doen. Het is belangrijk, het moet gebeuren, ik ben de aangewezen persoon en er zit een actie aan vast. Maar als je twijfelt, kan deze eenvoudige vraag voorkomen dat je je tijd verdoet. De truc zit ‘m in het afwisselen van het woord waar de klemtoon op ligt. Vraag jezelf een kort en krachtig antwoord op de volgende vragen. 

MOET ik dit nu doen?

Is het noodzakelijk? Belangrijk? Eerlijk gezegd hou ik niet van het woord ‘moeten’. Daarom stel ik mezelf vaak een tweede vraag; ‘Wil ik dit nu doen’. Als ik het wil , vind ik het een legitieme reden om ermee aan de slag te gaan. Ook al is het niet per definitie noodzakelijk of belangrijk.

Moet IK dit nu doen?

INC Professional Organizing_timemanagementHoort dit klusje bij mij? Dus ben jij de beste persoon voor deze klus? Of zou mijn partner, collega of secretaresse er de aangewezen persoon voor zijn?

Moet ik DIT nu doen?

Bepalen van de eerstvolgende actie. Is dit hetgeen er moet gebeuren of is er wellicht een beter alternatief?  Je wilde bijvoorbeeld gaan mailen, maar wellicht bespaart een telefoontje meer tijd.

Moet ik dit NU doen?

Gezien alle dingen die ik op dit moment moet of wil doen: past deze klus daarbinnen? Is het zo urgent dat het niet kan wachten? Begin er dan gelijk aan en voorkom uitstel gedrag. Toch lijken veel taken dringender dan ze in werkelijkheid zijn. Als het even kan wachten: wanneer kan/wil ik het dan wél doen?

Moet ik dit nu DOEN?

Wat voor soort actie is het? Is het wel een doe-ding? Weet ik welke stappen ik kan zetten om de klus te klaren? En wat de eerste stap zou moeten zijn?

INC Professional Organizing_weekplanningEén vraag. Dat is alles dat je soms nodig hebt om baas over je tijd en je aandacht te blijven en tegelijkertijd precies te weten wat je te doen staat!

(geïnspireerd op een eerder verschenen artikel op Lifehacking.nl)

Kan je hulp gebruiken op het gebied van timemanagement en/of het maken van een goede planning? Neem dan contact met me op voor een vrijblijvend en gratis intakegesprek & ontdek hoe ik je kan helpen!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
© 2020, INC Professional Organizing |
Algemene voorwaarden |
Privacy Policy
website: sbddesign.nl