post

Minder druk, zo doe je dat!

Time flies when your are busy. Druk zijn is op zich niet erg, maar je het is wel fijn en belangrijk dat je ook (al is het maar heel even) tijd voor jezelf hebt op een dag. Dit is wellicht telkens weer een uitdaging met alle ballen die we in de lucht (willen) houden.  Een overvolle agenda, een opgejaagd gevoel en altijd maar rennen naar de volgende afspraak, pff we snakken ook naar minder. Want misschien is het ook helemaal niet zo goed voor ons, altijd maar bezig zijn. De nieuwe overtuiging van onder andere psychologen is, dat geluk ook te maken heeft met andere (bewustere) keuzes maken in tijdsbesteding. Lees verder voor mijn 5 tips om anders naar de invulling van je dag te kijken.

1. Ontdek wat echt belangrijk voor je is

INC Professional Organizing_structurerenMensen zijn zo druk omdat ze geen tijd nemen om te beslissen wat belangrijk voor ze is. Misschien is dit niet een dingetje om even tussendoor te doen. Maar wellicht is dit wel een geschikt iets om eens in de vakantie je gedachten over te laten gaan. Pak een vel papier of open de notities in je telefoon en schrijf eens op wat jouw waarden zijn. Formuleer waarden waarna je denkt te willen leven, maar dit is volgens -Tony Crabble belangrijk- denk niet dat je meteen je definitieve waarden moet bedenken. Accepteer dat je er misschien naast zit en beschouw de waarden als hypotheses die aan verandering onderhevig zijn.

‘Tijd met je kroost en/of familie doorbrengen, vinden we vaak heel belangrijk, maar zet je dat op je to-do-lijst?’

2. Gebruik jouw gouden uren optimaal

Het verschilt per persoon, maar in de meeste gevallen zijn onze hersenen ‘s ochtends het best in staat om denkwerk te verrichten. ‘Als je ‘s ochtends gelijk je mailbox induikt, is het voordat je het weet half elf en heb je voor je gevoel nog niks nuttigs gedaan’, zegt Gerald Essers, oprichter en trainer van het bedrijf Timemanagement.net. Start met de zaken waar je het meest tegenop ziet. Het uitdenken van een plan, of het maken van een lastige offerte. Zet je telefoon op stil en schakel alle notificaties van e-mails en social media uit. Zo benut je jouw gouden uren optimaal en kun je ontspannen werken.

3. Laat je niet opjutten door je hersenenINC Professional Organizing_timemanagement

Onze gedachten is veelvuldige als we heel efficiënt zijn, houden we automatisch tijd over voor ontspanning. Een denkfout zegt arbeidspsycoloog en mindfullnesstrainster Margôt van Stee, want onze hersenen zijn gebouwd op schaarste en niet op de overvloed waarin we leven. “Het geluksstofje dopamine wordt niet aangemaakt, als we iets hebben bereikt, maar wanneer we iets zoeken’, legt Van Stee uit. “Dat verklaart waarom we zo moeilijk kunnen stoppen met alle dingen die we doen op onze smartphone bijvoorbeeld. Die activiteiten stellen ons nooit tevreden , maar vragen alleen maar naar meer.” Het inzicht hoe dit in je hersenen werkt, kan je helpen om voortaan betere, meer weloverwogen keuzes te maken.

4. Vergeet het woordje even, even

Het woord even bestaat helemaal niet in je hersenen. Het is beter om dit woord te schrappen, want hierin schuilt de ‘duivel’ in de zin dat we taken vaak onderschatten. We denken dat we iets makkelijk tussendoor kunnen doen, zonder dat het ons belast, maar juist daardoor ontstaat een gevoel van druk-druk-druk en nooit helemaal klaar zijn met je taken. “Hoe klein het klusje ook is, het is toch weer iets dat erbij komt in je werkgeheugen: dit moet óók nog, aldus Rob Brandsma, psycholoog en mindfullnestrainer. Ga bewust om met wat je wel en niet als taken kiest. Een hulpmiddel hierbij zou kunnen zijn de zin ‘Moet ik dit nu doen’ op diverse manieren uit te spreken. Meer lees je hierover in een eerdere blog. Geef elke taak -hoe miniem ook- de tijd die het nodig heeft. ‘Even’ bestaat niet.”

 

5. Laat deINC Professional Organizing_ weekplannning boel de boel

In plaats van de dag vol te proppen met activiteiten is het soms goed om de boel de boel te laten. Leg dat mobiele weg, ga de straat op of het bos/park in (zo neem je gelijk een groene pauze) en knoop eens een live gesprek aan met iemand. Laat je verrassen. In de trein, de supermarkt of op het bankje bij jou in de buurt. Dat leidt je af van alle -vaak nutteloze- dingen waarmee je hoofd vol zit en zorgt voor een gevoel van onthaasting.”

 

Kun je net als een aantal van mijn klanten hulp gebruiken bij inzicht krijgen in je week- en dagplanning? Zodat het je wel lukt, meer tijd voor jezelf creëren? En dingen te doen die je echt belangrijk vindt? Ik geef je graag inzicht en voorzie je van structurele tips! Heb je interesse in een vrijblijvend en gratis intakegesprek?

Heb jij nog tips om het minder druk te hebben? Leuk als je ze hieronder deelt!

Deze blog  is grotendeels gebaseerd op een artikel uit ‘Flow’.