Zo zet je jezelf in de actiestand!

Als Professional Organizer bespreek ik altijd wat met mijn cliënten/ klanten wat hun ‘probleem’ en/of hun knelpunt is de administratie, bij de verhuizing en/of in het huis? Ook is het belangrijk samen boven water te krijgen wat de winst is om het huis/administratie te laten zoals het is. Ik luister altijd goed naar mijn cliënten, hebben ze het over willen of over moeten? Zijn er veel bezwaren, of spreekt iemand zich voornamelijk uit in ‘verandertaal’.

Een handig hulpmiddel hierbij is dit schema.

Voordelen troep laten

Nadelen troep laten

Nadelen opruimen

Voordelen opruimen

Het is makkelijk

Ik ben vaak dingen kwijt.

Het kost tijd

Het bespaart mij tijd.

Ik heb het altijd zo gedaan.

Ik voel me onrustig.

Het kost energie.

Het geeft  mij rust.

Ik hoef geen keuzes te maken.

Ik erger me aan de spullen. Schaamte

Keuzes maken is lastig.

Ik heb overzicht en voel me prettig in mijn huis.

Korte termijn

Lange termijn

Korte termijn

Lange termijn

Dit schema kun je ook voor jezelf invullen als je een iets of een gewoonte wil veranderen. Het is een manier de onderliggende voor- en nadelen op een rijtje te krijgen.

Als je naar bovenstaand schema kijkt, is dit herkenbaar? Gaan er kwartjes vallen? Ja, het klopt dat de voordelen soms wat op langere termijn opleveren (zie ook onderstaande alinea). Ga eens na welke woorden komen er bij je omhoog.. is dit vooral ja maar, misschien, proberen en houd je de situatie liever zoals hij is. Of zou je wel stappen willen zetten?

Vanzelfsprekend is voor mij alles goed ;-).

Wil je wel aan de slag en zie je op tegen de nadelen; het kost tijd en energie en het feit dat je keuzes maken lastig vindt? Ik adviseer en help je hier graag bij. Neem contact op voor een vrijblijvend en kosteloos kennismakingsgesprek.

Korte-termijn-fit bestaat helaas niet.

Je zit vaak ‘gevangen’ tussen de prettige kanten van het huidige gedrag en de risico’s ervan. Je wilt wel de lusten, maar niet de lasten. Omdat de lusten zich vaak meteen prijsgeven en de lasten pas na een tijdje voelbaar worden, is dit dilemma voor veel mensen ingewikkeld. Hoogleraar neuropsychologie Margriet Sitskorn noemt dit in haar boek Ik2 het dilemma tussen ‘korte-termijn- fit’ en ‘langere-termijn-pijn’. Ons primitieve ‘zoogdierenbrein’ (limbisch systeem) zet ons doorgaans aan tot ‘korte-termijn-fijn’, terwijl ons meer verstandige neocortex in staat is om na te denken over de gevolgen van ons huidige gedrag op de langere termijn. 

 

Succes met beslissen of je wel of niet (iets) wil veranderen! Als je er voor gaat, doe het dan vol overgave. Zet jezelf in beweging met kleine stapjes en gebruik woorden die bij actie/verandering horen. Ik wil, ik ga, ik doe. Veel succes (met volhouden ook ;-).

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
© 2021, INC Professional Organizing |
Algemene voorwaarden |
Privacy Policy
website: sbddesign.nl