In 5 simpele stappen ontspullen! Meer ruimte in je huis en in je hoofd!

Het Engelse woord clutter betekent rommel. Decluttering betekent dus letterlijk ‘je van je rommel ontdoen’. En wie wilt dat nu niet? Want opruimen is niet  alleen hip (er zijn al verschillende bestsellers o.a. van James Wallman over geschreven), het zorgt ook voor een innerlijke rust. Het spreekwoord ‘chaos in je huis zorgt voor chaos in je hoofd’ slaat dan ook de spijker op de kop. Ik geef je graag een plan van aanpak mee, zodat je er zelf meteen mee aan de slag kunt!

Stap 1: Werk per categorie en niet per ruimte

Declutter per thema en niet per kamer. Pak dus niet eerst de keuken en dan je kledingkast aan, maar ga bijvoorbeeld voor boeken of kleding. Zo voorkom je dat je dingen ziet: in de badkamer liggen misschien nog pyjama’s en boeken zijn zowel in de slaapkamer als de woonkamer te vinden.

Verzamel dan alle boeINC Professional Organizing_declutteringken of kleding die je kan vinden in het hele huis en kijk welke stukken je wilt houden. Volgens Marie Kondo is de enige vereiste om een stuk te houden ‘waar je blij van wordt’. Is dat niet zo, dan gooi je het weg. Andere theorieën kijken naar wat je het afgelopen jaar hebt aangehad of gebruikt. Heb je het kledingstuk een jaar niet gedragen? Dan hoort het niet meer thuis in je kledingkast. Je kan hiervoor de volgende truc toepassen. Hang alle hangers met het haakje naar dezelfde kant. Draag je iets, hang het dan terug met het haakje naar de andere kant. Aan het eind van het seizoen zie precies wat je wel en niet draagt.

Stap 2: SPULLEN in een tas

INC PROFESSIONAL ORGANIZING_ONTSPULLENStop alles uit een kastje of uit een kamer in een doos of in een aantal tassen. Pak er alleen iets uit als je het nodig hebt. Na een maand, hooguit twee maanden weet je wat je echt gebruikt en wat niet.

Stap 3: Heb je het gemist

Speel het spel ‘Heb je het gemist?’ Doe dit spel met iemand die je kent, je partner of goede vriend(in) bijvoorbeeld. Laat hem of haar iets van jou verstoppen, zonder te vertellen wat het is. Als je na een maand (of een week, dat bepaal je zelf) het ding niet hebt gemist en nog steeds INC Professional Organizing_opruimcoachgeen idee hebt wat er verstopt is, dan kan je het met een gerust hart weggooien.

Heb je een kamer klaar en weet je wat je in die kamer wilt neerzetten, dan is het klaar om te gaan inrichten.

Stap 4: Richt alles overzichtelijk in

Zorg dat alles een INC_timemanagementvast plek heeft. Laptops kunnen verticaal naast de boeken in de boekenkast. Speelgoed hoort allemaal op één plaats (hooguit twee), niet verdeeld over het huis. Maak er een gewoonte van om na het kleding wassen, alles te sorteren en op te bergen. Hang lichte truien, broeken en jurkjes op, maak stapeltjes van je T-shirts, en bespaar ruimte door je sokken en ondergoed op te rollen.

Stap 5: Hou je huis netjes

Je huis netjes houden is voor velen een grotere uitdaging dan het opruimen zelf. Ook is het belangrijk dat je huis niet steeds voller wordt. Denk daarom voortaan twee keer na voor je iets aanschaft. Wil je dit echt hebben of kan je het ook tijdelijk van iemand lenen? Denk ook aan iniatieven zoals Peerby of Nextdoor bij jou in de buurt. Winkel met een briefje en vraag je bij elke aanschaf af wordt je er blij van, of is het eerder een impulsaankoop? Zorg ervoor dat er meer naar buiten dan naar binnen gaat.

Kinderen of pubers in huis? Laat ze meehelpen en maak ze verantwoordelijk voor hun eigen kamer. Een handige tip is de ‘rommelmand’: een mand waar alle rommel in gaat die overal in huis gevonden wordt en niet meteen op zijn plaats kan gelegd worden. Wekelijks wordt de mand leeggemaakt en ligt alles weer op de juiste plaats.

Beginnen maakt de gelegenheid perfect!

Beginnen met opruimen is het moeilijkst. Het is net als van je bank afkomen om een rondje te gaan hardlopen. Net als met hardlopen, ben je ook met opruimen na afloop blij dat je het hebt gedaan. Verder is het belangrijk om het gevoel te onderdrukken om lege planken weer INC Professional Organizing_starten met opruimenvol te zetten. Geniet juist van de ruimte in je huis. Veel mensen hebben namelijk de neiging om zichzelf na het opruimen te belonen met de aanschaf van nieuwe spullen 😉

Maar geloof me: zodra je bent begonnen, wil je niet meer stoppen! En wat is er fijner dan achteraf in een opgeruimd huis een kopje thee of kop koffie te drinken!

Succes!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
© 2021, INC Professional Organizing |
Algemene voorwaarden |
Privacy Policy
website: sbddesign.nl