Opruimen en (digitaal) organiseren na het overlijden van een dierbare.

Het is vaak een verdrietige en heftige periode als een dierbare is overleden. Zeker de eerste weken nadat iemand overleden is, voelt het als overleven. Uit eigen ervaring weet ik hoe je dan wordt geleefd. Toen ik 26 was overleed mijn vader. Het was niet geheel onverwacht, maar toch waren hij en ik nog veel te jong. Hoewel ik in Amsterdam woonde en ik mijn studie aan het afronden was, ben ik voor zo’n zes weken weer thuis gaan wonen. Zo kon ik mijn moeder helpen en bijstaan. Er komt namelijk zoveel op je af.

Heel veel praktische zaken slurpen energie. Zo ontvingen we na een aantal weken een brief van een loterij gericht aan mijn vader ‘Wat een geluk u hebt gewonnen’ een paar weken later weer een ‘U bent een winnaar, wist u dat al’. Gek werden we ervan. Uit pure onmacht en frustratie kalkte m’n moeder aan de achterzijde van de envelop ‘Persoon is geen winnaar, hij is dood’.

Hulp bij opzeggen van (digitale) abonnementen

Gelukkig heb je nu allerlei instanties die je helpen met het opzeggen van diverse abonnementen en lidmaatschappen. In maart 2019 gaf Sander van der Meer van Digitale Nazorg een lezing bij mijn Beroepsvereniging (NBPO).

Steeds meer worden zij als bedrijf gevraagd of de on- en offline lidmaatschappen, abonnementen, nieuwbrieven en alles waar de overledene maar lid van kan zijn, inzichtelijk kunnen maken om die vervolgens te kunnen beëindigen. Daarom heeft het bedrijf Digitale Nazorg de opzegdienst i-Finish gepresenteerd met als doel: opzeggen. 

Niet alles zomaar (laten) opzeggen!

Maar wat blijkt? Vrijwel iedereen heeft een mobiele telefoon en steeds meer mensen hebben online accounts en maken gebruik van digitale opslagdiensten. Ondertussen is gebleken dat het meteen (laten) opzeggen tegenwoordig niet meer de beste oplossing is. Zo is de voicemail van de overledene niet meer beschikbaar als het telefoonabonnement wordt beëindigd, zijn (oude) WhatsApp-chats uiteindelijk niet meer te lezen en worden er geen bevestiging Sms’jes meer verzonden als die telefoon werd gebruikt voor beveiliging (twee-stap-verificatie). Maar ook wanneer online opslagdiensten als Google Drive, OneDrive van Microsoft of iCloud van Apple worden beëindigd, kunnen nabestaanden nooit meer over dierbare of belangrijke data beschikken die daar stond bewaard. Nog afgezien van het feit dat met dergelijke handelingen de erfenis ‘zuiver’ zou kunnen worden aanvaardt. Precies de reden dat de ombudsman van de Noordhollandse dagbladen daar aandacht aan heeft gegeven in een van de kranten. Daarnaast heeft ook het NOS-journaal en het Vakblad Uitvaart recent aandacht besteedt aan die digitale erfenis en onze dienstverlening.

Onlangs ben ik met mijn bedrijf partner geworden van Digitale Nazorg. Juist omdat ik het belang inzie van een zorgvuldige manier van zaken opzeggen als iemand is overleden. Kijk eens vrijblijvend op hun site om eens te kijken wat ze jou te bieden hebben.

Wat ik jou in deze verdrietige en ingrijpende situatie kan bieden is zowel emotionele als praktische hulp. Zoals het uitzoeken van de spullen, welke dingen zijn je zo dierbaar en wil je graag bewaren. En ik denk graag mee over een goede bestemming als er spullen zijn die weg mogen. Uit eigen ervaring zeg ik neem je tijd om te rouwen en ga niet gelijk opruimen.. Ik help je graag. Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

© 2024, INC Professional Organizing |
Algemene voorwaarden |
Privacy Policy
website: sbddesign.nl