Zo wordt spullen wegdoen gegarandeerd veel gemakkelijker

Vind je het ook zo lastig om dingen uit je huis weg te doen? Hoe beslis je of je bepaalde spullen de deur uit doet? Natuurlijk is het soms gemakkelijk en doe je het voorwerp zo weg, maar in andere gevallen blijf je maar twijfelen en uitstellen. Hierdoor duurt het opruimen stukken langer. Niet echt bemoedigend allemaal. En je wilt juist zo graag.

INC Professional Organizing_opruim coach amersfoort_helpt ruimte creëren in je huis en je hoofd

Wat je echt helpt is, het opstellen van duidelijke richtlijnen voor het wegdoen. Wees hierbij zo expliciet mogelijk. Vage en onduidelijke criteria brengen je niet verder. Voorbeelden hiervan zijn ‘Ik gooi het weg als ik het niet meer nodig heb’ of ‘als ik het opgebruikt heb, doe ik het weg’.

Bedenk in plaats hiervan concrete normen. ‘Ik breng het weg zodra we een nieuwe hebben gekocht’, of ‘ik doneer het aan de kringloopwinkel als ik het deze zomer niet heb gebruikt’. Richtlijnen die uitgaan van een tijdsbestek, een hoeveelheid, of een vaste regelmaat laten geen ruimte voor emotionele motieven. Dit vergemakkelijkt het maken van keuzes. Graag geef ik je vijf voorbeelden voor het opstellen van richtlijnen om dingen wel of niet weg te doen.

5 voorbeelden van richtlijnen voor het wegdoen

  • Stel een duidelijke hoeveelheid vast
  • Stel duidelijke periodes in
  • Stel een duidelijke regelmaat vast
  • Gooi het oude weg als je iets nieuws koopt
  • Stel een richtlijn op voor gelijksoortige spullen om snel te kunnen kiezen
  • Hoeveelheid

INC Professional Organizing_opruim coach amersfoort_helpt ruimte creëren in je huis en je hoofdSpreek met jezelf af hoeveel je van iets wil bewaren. Bijvoorbeeld net zoveel als ik in een kast, een bak of een doos past. Als je boeken of je kleding uit de kast puilt, gooi je weg wat teveel is. Je kunt ook een aantal vaststellen. Zoals hooguit 3 pannen, één in elke maat bijvoorbeeld (klein, middel, groot). Doe er dan zoveel weg tot je er drie overhoudt.

  • Periodes

Deze techniek begint met het besef dat elk voorbeeld maar een beperkte tijd nuttig is. Een simpele tip, een krant 1 dag, weekblad een week en een maandblad 1 maand. Of bij andere papieren, totdat je een nieuw exemplaar hebt, zoals een verzekeringspolis. En privé administratie mag voor de belastingdienst na 5 jaar weg.

  • Frequentie

Beslis hoe vaak je iets ‘moet’ gebruiken voordat je het weg mag doen, ook als is het nog niet versleten of opgebruikt. Het meeste resultaat boek je als je met jezelf afspreekt dat je iets al na één keer gebruiken mag weggooien. Voorbeelden; gratis handdoekjes, tandenborstels, proefmonsters en kammetjes.

  • Nieuw erin = oud eruit

    INC Professional Organizing_opruimen_timemanagement_structuur

Beslis dat je van elk exemplaar er maar 1 nodig hebt. Dit kan opgaan voor een nieuwe televisie, mobiele telefoon, computer of een laptoptas. Na de aanschafvan een nieuw paar schoenen, kun je deze regel ook goed toepassen. Op deze manier houd je natuurlijk controle over de hoeveelheid spullen in je huis. Breng de dingen waarvan je afstand doet, naar de Terres de Hommes winkel of naar de Kringloopwinkel bij jou in de buurt. Z

  • Criterium voor gelijksoortige dingen

Je verzameling kleding, serviesgoed en tijdschriften groeit gestaag, maar het is een hele opgave om uit te zoeken wat je wilt bewaren en wat niet. Als dit ook bij jou het geval is, bedenk dan criteria waardoor je sneller kunt beslissen.

Een paar voorbeelden, je houdt van lezen en je tijdschriftenbak zit eigenlijk vol. Je kunt het niet over je hart verkrijgen om ze weg te gooien als de bak vol is. Je INC Professional Organizing_opruimen_timemanagement_structuurkunt dan een ander criterium kiezen om te schiften; je bewaart alleen de luxe fotobladen zoals de National Geographic vanwege de mooie foto’s en het fraaie drukwerk. De rest gooi je weg nadat een door jou gekozen periode verstreken is. Van serviesgoed en glazen kun je bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je alleen ‘gave’ exemplaren bewaard. Is er een scherf af, of een barst in, geen pardon en gooi het weg.

 

Essentieel voor deze criteria is dat ze geen ruimte voor twijfel laten. Zodra je het voorwerp ziet, weet je onmiddellijk wat je moet doen. Als je lang moet nadenken hoe je een criterium moet toepassen, kun je het beter achterwege laten. Mijd ook criteria het ‘past in de collectie’ of alleen voor gasten’. Deze leiden tot speciale behandeling en bemoeilijken het weggooien. Wees realistisch.

Waarom deze techniek effectief is?

Als je criteria opstelt voorkomt het dat je moedeloos wordt van te ingewikkelde keuzes. Hierdoor wordt de kans groter dat je doorpakt met ontspullen. Bovendien als  je iets wegdoet wat nog bruikbaar is, kun je het met deze techniek beredeneren dat je doet volINC Professional Organizing_opruimen_timemanagement_structuurgens een vast criterium. Zo krijgen spijtgevoelens geen kans.

Ik ben benieuwd of jullie nog andere criteria hebben voor het wel of niet bewaren van spullen? Laat je ze hieronder weten, dit kan anderen mogelijk inspireren. Bedankt.

Je hoeft het natuurlijk ook niet alleen te doen. Je kunt ook mijn expertise inhuren. Ik help je graag bij het maken van de juiste keuzes over wat je wel en niet bewaard. Ik help je ruimte te maken in je huis en daardoor in je hoofd. Neem gerust contact met me op voor een vrijblijvende en kosteloze intake.

 

 

Deze blog is geïnspireerd op het boek ‘De kunst van het weggooien’ van Nagisa Tatsumi.