post

Elf vragen om spullen bewuster te kopen (of gratis mee te nemen)


1. Heb ik het nodig?
2. Hoe realistisch is het dat ik het (binnenkort) ga gebruiken?
3. Heb ik er al vaak aan gedacht dit voorwerp te kopen?
4. Maakt dit voorwerp mijn leven beter / word ik er blij van?
5. Is het nú het moment om het te kopen (of kan het wachten)?
6. Op welke plek ga ik dit opbergen?
7. Kan ik dit voorwerp onderhouden/verzorgen?
8. Heb ik het voorwerp al, heb ik er voldoende van?
9. Komt het door mijn ‘verzameldrang’ / ‘shopverslaving’ dat ik dit voorwerp wil?
10. Wil ik dit kopen om stress te verlagen of ‘geluk te kopen’?
11. Is dit een impulsaankoop?

Bron: met dank aan mijn collega Ingeborg Koot van IK Organiseer

post

20 gevolgen van rommel

Er zijn veel ‘definities’ van rommel, welke (past/passen) bij jou?

  • Spullen die je niet (meer) gebruikt.
  • Spullen die ergens liggen waar ze niet horen.
  • Spullen die geen eigen plek hebben (die zwerven!)
  • Spullen die vies, stuk, slecht of onbruikbaar zijn.
  • Teveel spullen op een te kleine plek.
  • Spullen waar je niet blij mee bent.
  • Alles wat niet af is.

wat doet rommel eigenlijk met ons?


Waarom willen we er vanaf? Waarom heeft het zo’n negatieve klank en inhoud? Nou, daar valt heel wat over te zeggen. Ik kwam wel 20 negatieve gevolgen tegen en wie weet zijn er nog wel meer. 

  1. Rommel neemt onze ruimte in beslag: het belemmert en beperkt onze bewegingsvrijheid, geeft een benauwd gevoel, waardoor we ongemerkt onze adem een beetje in gaan houden, er ontstaat algehele stagnatie. Er is daar waar rommel is geen ruimte voor activiteiten.

  2. Rommel kost ons energie: het trekt onze aandacht, stoort ons en roept voortdurend:“Ruim toch op!” Rommel maakt ons moe, futloos en minder vitaal. Ieder voorwerp straalt ook iets uit. Mooie, gewenste dingen geven je energie, ongewenste en onvoltooide dingen ontnemen je energie.

  3. Rommel blokkeert ons: het kan werken als barrière tegen het voelen van emoties en diep weggestopte angsten, waardoor we niet ten volle kunnen leven.

  4. Rommel kan zelfs ons gewicht beïnvloeden: doordat we uit onvrede over de wanorde meer gaan eten en snoepen, omdat we ons toch goed willen voelen.

  5. Rommel maakt onze spullen lelijk: ze beschadigen doordat ze rondslingeren, of doordat ze geen passende plek hebben.

  6. Rommel bederft ons humeur: rommel dempt alles: geluid, levensvreugde, helderheid in je hoofd en zelfs je passie. Een kenmerk van depressieve mensen is dat ze heel vaak rommel om zich heen hebben. Omgekeerd kun je van rommel ook gedeprimeerdraken.

  7. Rommel ontneemt ons onze bewegingsvrijheid: letterlijk geen plek om een dansje te maken, of een beetje te stoeien en te dollen, om actief te zijn.


  8. Rommel kost ons tijd: we moeten vaak lang zoeken tussen alle spullen naar wat we willen gebruiken. We zijn tijd kwijt aan het (opnieuw) aanschaffen van al die spullen, omdat we ze niet terug kunnen vinden. Het kost tijd om voor alle spullen een plek te vinden en ook het (steeds) weer verplaatsen alle spullen om ergens bij te kunnen neemt extra tijd in beslag.

  9. Rommel kost ons geld: we kopen nieuwe dingen, omdat we de onze niet kunnen vinden, of omdat we er eigenlijk niet meer bij kunnen komen. Je kunt zelfs uitrekenen hoeveel huur je maandelijks kwijt bent aan je spullen! (hoeveel procent van je leefruimte je spullen in beslag nemen).

  10. Rommel geeft ons extra werk: meer spullen om schoon te maken, meer spullen geven meer stof, schoonmaken is tijdrovender door ruimtegebrek, àls het nog gaat!

  11. Rommel bedreigt onze gezondheid: het is meestal onhygiënisch, kan allergieën veroorzaken en je loopt meer risico op brand en bij brand.


  12. Rommel belemmert ons geestelijk leven: doordat je spullen, je materiële zaken voortdurend je aandacht vragen, is er vrijwel geen tijd om bezig te zijn met wat ècht belangrijk is in je leven.

  13. Rommel kan ons schuld- en schaamtegevoelens bezorgen: we vinden onszelf slecht, slap, ongedisciplineerd. We kunnen ons zelfrespect verliezen, waardoor er zelfs eetproblemen kunnen ontstaan.

  14. Rommel beïnvloedt het beeld dat anderen van ons krijgen: weinig zorg voor ons huis, weinig zorg (respect) voor onszelf. Anderen reageren vaak op dezelfde manier.

  15. Rommel bevordert uitstelgedrag: niet op tijd klaar zijn, niet tot actie kunnen komen. Denk maar eens aan je belastingaangifte! Omdat je in de chaos niet de juiste gegevens kunt vinden, begin je er maar steeds niet aan. Tot het (bijna) te laat is. “Procrastination is a thief of time”zeggen de Engelsen. (Uitstel is een dief van onze tijd) Je bent al die tijd wel ‘bezig’ (in je hoofd!) met wat je steeds maar niet doet!

  16. Rommel houdt ons in het verleden: er is (ook letterlijk) geen ruimte voor nieuwe dingen.

  17. Rommel kan ons angstig maken: doordat we het gevoel hebben dat we de dingen niet meer in de hand hebben, maar dat de spullen ons de baas zijn.

  18. Rommel belemmert ons in het doen van wat we echt graag zouden willen doen: een cursus volgen of je vriendin laten logeren kan niet, want je moet nog…

  19. Rommel kan disharmonie, of zelfs ruzie met onze huisgenoten veroorzaken: dit kan zich ook manifesteren in de vorm van een stilzwijgende ergernis zijn, wat minstens zo erg is.

  20. Rommel neemt voortdurend onze aandacht in beslag: ieder voorwerp wat niet op zijn plaats ligt, of geen plaats heeft, trekt je aandacht, ook al merk je dat na een tijdje niet meer zo bewust.

  21. Wil jij einde maken aan jouw rommel, maar lukt het je niet om dit zelf aan te pakken? Weet je niet waar je ‘moet’ beginnen. Zakt de moed al in je schoenen, voordat je bent gestart? Samen met mij lukt dit je WEL. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek. Ik help je graag met minder rommel, maar MEER lucht, ruimte en overzicht in je leven. Stuur mij gerust een bericht.

Bronnen: diverse bronnen via internet en boeken. Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend.

Opruimen geeft rust, opruimcoach Amersfoort
post

Check hier of een opruimcoach waardevol voor je is!

  1. Ik ben elke week wel iets kwijt.
  2. Er staan meer dan vijf boeken in mijn kast die ik nog ‘moet’ lezen.
  3. Ik maak met mijn huisgenoten/gezin weleens ruzie over de troep in huis.
  4. Er hangt kleding in mijn kast die ik al langer dan een jaar niet gedragen heb.
  5. Als ik aan tafel de krant wil lezen, moet ik eerst ruimte maken.
  6. Als ik somber ben ga ik winkelen.
  7. Er staan dozen in mijn huis waarin ik meer dan een jaar niet in heb gekeken?
  8. Ik weet niet hoeveel paar schoenen ik bezit.
  9. Ik bewaar veel voorwerpen/spullen in mijn huis ‘voor het geval dat’ of dingen die ik ooit nog eens wil gebruiken of iets mee wil doen.
  10. Ik huur opslagruimte.

Als je op drie of meer vragen ‘ja’ hebt geantwoord, dan kan ontspullen je zeker helpen. Natuurlijk hoef je dit niet alleen te doen. Als opruimcoach help ik je graag bij het maken van keuzes. We doen het samen zodat het sneller en gemakkelijker gaat. Samen mijn mij krijg je meer rust, ruimte en overzicht in je huis, je hoofd en je leven. Neem nu contact met mij op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

post

Bewaren of wegdoen, deze vijf tips helpen je erbij!

1. Heeft je kleding de ex-factor?

Als je niet kunt beslissen of je een kledingstuk wilt bewaren of niet, vraag jezelf dan: ‘Zou ik het erg vinden om mijn ex tegen te komen als ik dit draag?’ Meestal weet je dan meteen wat je moet doen.

2. Denk aan later

Natuurlijk is het nog lang niet zo ver, maar het blijkt een handig trucje dat helpt om opruimbeslissingen te nemen: stel je voor dat je er niet meer bent en dat je naasten je huis gaan opruimen. Eerste vraag die je jezelf kunt stellen: wat wil je dat ze vinden? En dan: waar zou je ze nog een plezier mee doen?

3. Heb je er meer dan één nodig?

Het is praktisch om bijvoorbeeld meer dan één schaar of telefoonoplader te hebben, maar waarschijnlijk heb je echt niet drie emmers of zes pennenbakjes nodig. Hoe het kan, blijft mysterieus, maar als je één exemplaar van iets hebt, kun je het meestal beter vinden dan als er meerdere van in huis rondzwerven. 

4. Haal je rommel uit zijn context

Als spullen lang op dezelfde plek liggen, wordt het steeds moeilijker om je voor te stellen dat ze ook ergens anders heen zouden kunnen. Haal ze daarom eens uit hun context: stop ze in een doos en breng ze naar een andere ruimte. Dan wordt het veel makkelijker om te besluiten wat je ermee wilt doen. 

5. Pas op met freebies

Mokken, T-shirts, waterflesjes, linnen tasjes, pennen, opschrijfblokjes: als je niet van plan bent om het te gebruiken, is het rommel. En rommel kost ruimte, tijd en zelfs energie. De beste manier om met freebies om te gaan, is om ze niet aan te nemen als je ze krijgt. En mocht je kinderen hebben, maak een bak met dit soort gratis dingen. Bekijk na twee maanden nog eens waar ze wel mee spelen. Beslis aan de hand daarvan (eventueel met je kind(eren) of je het bewaart, of wegdoet.

Denk je handig deze praktische tips, maar hoe ga ik dit in de praktijk brengen? Hoe houd ik het opruimen vol? Ik help en motiveer je graag met opruimen en ik fungeer bovendien als ‘stok achter de deur’. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Bron: Nouveau

post

9 tips om een opgeruimd huis te houden/ krijgen!

opruimen

Als je huis dan eindelijk is opgeruimd, wil je het ook graag netjes houden. Maar hoe doe je dat? Eigenlijk is het vooral een kwestie van jezelf wat simpele gewoontes aanleren. Dat kost wellicht even tijd en doorzettingsvermogen, maar het zorgt wel voor rust en ruimte. Hoe fijn is dat!

Doe iets weg voordat er iets bijkomt.

Iets erin, is iets eruit. ‘Niet genoeg opbergruimte’ is een van de meest genoemde smoezen voor rondslingerende rommel. Waarschijnlijk ligt dit probleem niet aan de hoeveelheid opbergruimte, maar aan het aantal spullen.

Als er steeds nieuwe spullen bij komen, is het logisch dat de kastdeuren op een dag niet meer sluiten. Om te voorkomen dat het uit de hand loopt, kun je deze regel aanhouden: voor alles wat je nieuw in huis haalt, doe je voortaan eerst iets weg. 

Houd het klein

Neem je niet voor om een uur te gaan opruimen, maar tien minuten. De drempel is dan minder hoog en doordat je vol aan de slag gaat, krijg je heel veel gedaan. Ben je heel lekker bezig, dan kun je altijd nog wat langer doorgaan.

Maak je bed op

Het kost weinig tijd, maar maakt een heel verschil. Simpele gewoonte: zet na het slapengaan eerst even het raam open om het matras te laten luchten, ga ontbijten en maak daarna je bed op.

Tien minuten voor bedtijd

Trek er standaard tien minuten voor uit om het huis aan kant te maken voordat je naar bed gaat. Vuile kopjes in de vaatwasser, rondslingerende kleding in de kast of wasmand, schoenen in de gang. Zo struikel je in de ochtend niet over de rommel en ga je met een fris hoofd de deur uit.

Volle handen

Verlaat een ruimte nooit met lege handen. Loop je van de woonkamer naar de keuken, kijk dan altijd of je vuile vaat of afval mee kunt nemen. Loop je van je slaapkamer naar de badkamer, neem dan kleding mee die in de wasmand kan. Kost geen extra moeite en je ruimt onopgemerkt al best veel op.

Ruim het direct na gebruik op

De effectiefste manier om het huis schoon en opgeruimd te houden, is om iets na gebruik direct op te ruimen.

Dat begint al bij het opstaan: gooi vuile was in de wasmand, stop de deo terug in het laatje, zet de ontbijtborden in de vaatwasser, gooi de lege fles sinaasappelsap in de glasbak, leg de gelezen krant in de papierbak.

Na een tijdje wordt het vanzelf routine. 

Houd het aanrecht en gasstel schoon

Kleine moeite: even met een doekje en wat keukenspray over het aanrecht en gasstel nadat je hebt gekookt of afgewassen. Als etensresten al zijn aangekoekt, ben je juist veel langer bezig.

Tevreden met schoon genoeg

Heb je 80% van het opruimwerk gedaan, dan hoef je je niet blind te staren op de laatste 20%. En het is ook niet nodig om elke keer je hele boekenkast uit te mesten of de bovenkant van je kledingkast af te stoffen. Dat soort klusjes neem je gewoon even mee bij de grote schoonmaak.

Wees niet te streng voor jezelf

Op sommige drukke dagen lukt opruimen gewoon even niet. Als je er de dag erna tien minuten extra voor uittrekt, is het huis zo weer netjes.

Vind je het lastig om je huis opgeruimd te krijgen of te houden? Ik help je graag. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Deze blog is geïnspireerd op tips van Vrouw en Flow.

post

INSPIRERENDE INZAMELDOELEN

Bij al mijn klanten is het hetzelfde (en ik begrijp het hoor) iedereen wil graag dat zijn/haar afgedankte spullen goed terecht komen. In deze blog vind je een aantal inspirerende inzameldoelen op een rijtje

Gebruikte mascararoller voor vogels

Gooi alsjeblieft je oude mascaraborsteltjes niet zomaar weg. Ze kunnen namelijk geweldig hergebruikt worden voor de verzorging van vogels. Oude mascaraborsteltjes zijn uitermate geschikt om olie, vuil, en ongedierte te verwijderen van de veren, en zijn ook heel bruikbaar bij wondverzorging.

DUS: heb je nog oude mascara borsteltjes liggen? Maak ze dan s.v.p goed schoon met heet water en zeep en breng ze langs of stuur ze op naar:

Stichting DierenZorg Eemland
Vogelopvang Soest
Eemweg 2 e
3764 DG Soest

Let op: we vragen echt om gebruikte borsteltjes die anders weggegooid zouden worden… geen nieuwe. Het grondig desinfecteren zullen wij voor onze rekening nemen. Alvast heel erg bedankt!

Bij Stichting Dierenzorg Eemland kun je ook trouwens terecht met je overbodig geworden dierenbenodigdheden.P

Pennen over?

Met alle soorten schrijfwaren met inkt (dus pennen, stiften, markeerstiften, ballpoints, etc., met uitzondering van potloden)  kan geld opgehaald worden voor Stichting Ubomi Obutsha Nederland.

Dus bewaar je oude pennen en stiften en vraag je omgeving om dit ook te doen! Zet bijvoorbeeld een doos op je werk neer en vraag je collega’s daar hun lege pennen en stiften in te doen! Meer info vind je hier.

Wil je ook iemand blij maken met jouw oude gereedschap, verstofte maar mooie servies of die kast die je over hebt? Check mijn handige overzicht! 
H

Handige links

  • www.afvalcontainershop.nl
    verhuur van diverse containers
  • www.geredgereedschap.nl
    een goed doel voor gereedschap
  • www.terredeshommes.nl
    kent u een van de 46 winkels van Terre des Hommes al? Er is er vast één bij u in de buurt.
    De opbrengst gaat naar de projecten van Terre des Hommes.
  • www.marktplaats.nl
    de ideale verkoopsite
  •  www.gratisaftehalen.nl
    als je spullen wilt weggeven i.p.v. verkopen
    (Je kunt bijvoorbeeld degene die het gratis af komt halen vragen zelf de kast even uit elkaar te halen 😉
  •  www.inzameldoelen.nl
    overzichtssite met veel informatie over een goede bestemming voor overtollige spullen
  • www.allekringloopwinkels.nl
    overzichtssite met alle adressen en telefoonnummers van alle Kringloopwinkels in Nederland en België.
    sommige kringloopwinkels halen je spullen zelfs op! Handig he? ontmoeten ;-).

post

Marie Kondo hype of hulp?

De wereld is in de ban van opruimgoeroe Marie Kondo. Brengt een voorwerp je blijdschap? Dan mag het blijven. Zo niet? Weg ermee! Is dit dé oplossing voor een opgeruimd leven?

Tidying Up With Marie Kondo is dé nieuwe hit op Netflix. De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo schreef de boeken over haar opruimmethode KonMari al jaren geleden, maar door de serie stijgt haar populariteit naar ongekende hoogten. Haar methode kent één gouden regel, namelijk: brengt dit voorwerp mij blijdschap? Dan mag het blijven. Zo niet? Weg ermee!

Volgens Vox is het niet zo vreemd dat we massaal weglopen met de Japanse ‘opruim deskundige’. Journalist Constance Grady denkt dat het te maken heeft met onze drang naar complete controle. “Het idee dat je alleen maar een paar simpele stappen hoeft te volgen om alles om je heen perfect in het gareel te krijgen”, legt ze uit. “Ook al kreeg ik er geen betere cijfers van op school, dan was in ieder geval alles thuis precies zoals ik het wilde.”

Maar de drang naar een schoon en opgeruimd huis kan nog wel eens tot pittige onderhandelingen lijden. Bijvoorbeeld met een oud kledingstuk, want stel je voor dat die klusbroek tóch nog een keer van pas komt. Of je hebt een miskoop gedaan, die ook nog eens veel te duur was, dan mag je het toch niet zomaar weggooien?

Om niet te blijven hangen in die negativiteit heeft Kondo iets bedacht: een uiterst belangrijk onderdeel van het wegdoen van spullen is  dat je de voorwerpen bedankt voor wat ze wél voor je hebben gedaan. De croptop bijvoorbeeld, die je zo enthousiast aanschafte, maar toch niet zo’n succes bleek te zijn. Ook die bedank je voor het feit dat het je deed inzien dat deze modetrend niet aan jou besteed was.

Vervolgens begint het tweede deel van de Konmari opruimmethode: het sorteren. Stel je even voor: een lade met op kleur gesorteerde sokken, een kast met kleding op lengte en een plank vol perfect gevouwen t-shirts. Dat klinkt extremely satisfying toch? Op die manier creëert Kondo dus een opgeruimd huis en een opgeruimd hoofd bij miljoenen mensen over de hele wereld. Althans, dat beweert ze zelf.

Controle
Maar met het stijgen van Kondo’s populariteit, steeg ook de kritiek op haar opruimmethodes. Critici riepen vragen op als: mogen we ook nog andere emoties voelen dan blijdschap? Of moet ons hele leven ingericht zijn op het optimaliseren van dat gevoel? En als we ons hele leven ‘Konmari’en’ sluiten we ons dan niet af voor alle andere dingen die spullen voor ons kunnen betekenen?

Ook Anne Helen Petersen stelt op Buzzfeed dat dit soort denkfouten echt een keer moeten stoppen: “moet dan echt alles in ons leven perfect zijn? Is dit niet juist wat ervoor zorgt dat onze millennials een burn-out krijgen?” In haar ogen moeten spullen gewoon spullen blijven en niet ineens de middelen waarmee we blijdschap kunnen creëren. Een huis mag volgens haar heus wel eens crappy zijn, zonder dat het meteen voelt als falen.

Kondo’s opruimwoede heeft daarnaast ook nog een praktische valkuil. Als je uit al je spullen blijdschap moet kunnen halen, geldt dit natuurlijk ook voor schoonmaakspullen of keukengerei. Want, worden we nou echt gelukkig van een dweil of die frituurpan? Nee, niet echt. Maar als je die spullen weg doet, zul je toch weer nieuwe varianten moeten aanschaffen die je wél blij maken. Als je het té nauw neemt met de methode, wordt je daarmee al snel een dief van je eigen portemonnee. Zeker omdat Kondo zelf ook prachtige opbergdozen aanbiedt voor de prijs van 90 dollar. Erg voordelig is het dus niet, om je huis er esthetisch aangenaam uit te laten zien.

Al om al worden we heus wel blij van alle perfect opgeruimde kasten op Marie Kondo’s Instagram. Inspiratie genoeg! Maar wat ons betreft mag je de methode best met een korreltje zout nemen, er mag tenslotte best geleefd worden!

Bron: site Eva Jinek / Kro-NRCV

post

4 Tips: opruimen na het overlijden van een dierbare

Opruimen na het overlijden van een dierbare* is niet gemakkelijk. Hoe pak je het aan?

 4 tips voor je waarmee je kunt beginnen als je eraan toe bent.

Na het overlijden van een dierbare komt er een dag dat je gaat opruimen. Dat is niet gemakkelijk, want aan veel spullen hecht je emotionele waarde. Je dierbare heeft het gekocht tijdens een gezamenlijke vakantie, of hij/zij gebruikte het voorwerp dagelijks. Er kleven verhalen aan de spullen. Wanneer begin je met opruimen en hoe pak je het aa

Tip 1: Begin pas met opruimen als je er zelf klaar voor bent

Het moment dat je begint met het opruimen van de spullen van je dierbare bepaal je zelf. Je bepaalt zelf wanneer jij er klaar voor bent. Er komt een moment Opruimcoach_Amersfoort_opruimen na overlijdendat je merkt dat je zover bent. Bijvoorbeeld doordat je de kast graag wat leger wilt hebben, of omdat je niet meer telkens geconfronteerd wilt worden met zijn of haar spullen. Laat dit moment dus niet door iemand anders bepalen.

Tip 2: Doe het eventueel samen

Misschien vind je het prettig om samen met anderen op te ruimen? Het kan fijn zijn om het huis samen met bijvoorbeeld de kinderen, of je broers of zussen op te ruimen, omdat zij ook gehecht zijn aan de spullen van hun vader/moeder en jullie elkaar kunnen steunen in het verdriet en de herinneringen.

In andere gevallen kan het juist prettig zijn om het met een professional organizer (opruimcoach) aan te pakken, die net wat meer afstand en expertise heeft. De voordelen van het inschakelen van een opruimcoach zijn:

  • Het opruimen wordt minder zwaar
  • Dierbare spullen en herinneringen blijven bewaard en krijgen een mooi plekje
  • U hoeft moeilijke beslissingen en emotionele momenten niet alleen aan te gaan.

 

Tip 3: Verdeel het huis in opruimzones

Het kan overweldigend zijn of zelfs onbegonnen werk om het hele huis in een keer door te gaan. Verdeel het huis daarom in zones. Vandaag ga je opruimen in de woonkamer, een volgende keer de slaapkamer en de boekenkast.

Tip 4: wees zorgvuldig

Je wilt later geen spijt krijgen van dingen die je hebt weggedaan. Wees daarom zorgvuldig. Bedenk je bij een voorwerp het volgende, wil ik het voorwerp echt zelf houden? Of bewaar ik het uit ‘omdat het zo hoort’ en/of uit schuldgevoel? Leg het voorwerp anders even aan de kant en kijk er een uurtje later nog eens naar. Ook een professional organizer heeft hier ervaring mee. Neem geen (te) snelle beslissingen.

Verdeel de spullen in 4 categorieën en schrijf dat op de dozen:

  • Spullen die je wilt bewaren
  • Spullen die je niet zelf wilt bewaren, maar wel van waarde kunnen zijn voor familie en/of vriendenINC Professional Organizing_opruimen na een uitvaart
  • Overige spullen die je wilt weggeven (Kringloop of zoiets ) of bijvoorbeeld op Marktplaats wilt zetten
  • Spullen die je gaat weggooien

Bekijk, als je klaar bent, de spullen in de verschillende dozen nog eens. Heb je de goede verdeling en doe je geen spullen in een opwelling weg? Slaap er eventueel nog een nachtje over. Veel sterkte en mocht je het fijn vinden om hulp of steun te krijgen tijdens dit proces, maak gerust een afspraak voor een vrijblijvend en gratis kennismakingsproces. Ik help je graag!

 

*met dierbare bedoel ik, je partner, je vader, je moeder of beide ouders.

post

10 tips voor meer ruimte in je boekenkast

Boeken lezen, ik ben er gek op. Zoals boeken voor mijn werk, maar ik kan ook erg genieten van literaire thrillers en van een paar Nederlandse auteurs. Toch heb ik maar één (smal) boekenkastje in mijn huis. In mijn woonkamer heb ik alleen wat kook- en fotoboeken staan. Keuzes maken is dus nodig, anders raken die planken binnen no time te vol. Om ruimte te houden voor nieuwe titels, moet ik er dan ook af en toe aan geloven om mijn boekenkast opruimen.

De voordelen van je boekenkast opruimen

Met dit lijstje help ik je om eens kritisch te kijken naar welke boeken je echt wilt bewaren en welke je misschien beter een tweede leven kunt geven. Een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd. En in een opgeruimd hoofd is weer ruimte om boekenkennis toe te kunnen voegen.

Omdat ik besef hoe pijnlijk, emotioneel en verwarrend het kan zijn om te besluiten van welke literaire vrienden je afscheid wilt nemen, geef ik je hier  10 tips om je te helpen je boekenkast op te ruimen.

  1. Stel je deze vragen bij het uitzoeken van je boeken:

  • Ga ik dit boek het komende jaar (her)lezen? Of is het eerder een uitgesteld verlangen en is het niet realistisch dat je het gaat doen. Doe het boek weg en als de tijd er wel rijp voor is, schaf je het wel aan. Je bent dan wel gemotiveerd om het boek te gaan lezen.
  • Word ik er heel blij van?Of vind je het zelfs vervelend als je het boek ziet? Zelf heb ik het boek van Harry Mulisch ‘De ontdekking van de hemel’ weggedaan. Diep in mijn hart vond ik dat ik dit boek ‘moest’ lezen, maar ik kwam er niet doorheen. Voila na het zien van de film, kon ik toch afscheid nemen van het boek.
  • Vind je het boek echt de moeite waard om ruimte te laten in nemen in jouw kast/ huis? 
  • Zou ik op dit moment het boek opnieuw aanschaffen als ik in een boekenwinkel was?
  • Stel jezelf een limiet. Bijvoorbeeld, ik ga 10% van mijn boeken wegdoen. Of ik ga twee planken met boeken overhouden.
  1. Neem afscheid van boeken in een serie waar je niet verliefd op bent

Natuurlijk is het verleidelijk om je zuur bij elkaar gespaarde series compleet te houden. Een andere manier om ernaar te kijken is deze: behoud je favoriet uit de serie en laat de rest plaats maken voor nieuw leesvoer. Was Het Verloren Symbool je favoriete Langdon-boek van Dan Brown (we don’t judge)? Geef die dan een ereplaats en neem afscheid van Het Bernini MysterieDe Da Vinci Code en Inferno.

  1. Laat klassiekers ruimte maken voor nieuw talent

Sommige schrijvers doorstaan de tand des tijds. Daardoor raken onze boekenkasten steeds voller met “schrijvers die iedereen gelezen moet hebben”. (Of, waarvan iedereen moet doen alsof ze gelezen te hebben door de boeken in huis te hebben). Dat gaat ten koste van aanstormend literair talent dat nu, in onze tijd en over onze onderwerpen, geweldige werken voortbrengt. Overweeg eens om een paar klassiekers van de hand te doen om deze nieuwe parels de ruimte te geven.

  1. Doe kookboeken weg waarvan je de recepten uit je hoofd kent / of waar je nooit uit kookt.

De recepten uit je favoriete kookboek maak je waarschijnlijk regelmatig en ken je dus inmiddels wel uit je hoofd. Jij als masterchef bent helemaal één met Jamie of Nigella. Dus heb je hun boeken niet meer nodig voor je culinaire hoogstandjes. Dan kun je die kookboeken dus net zo goed weggeven aan iemand die ze harder nodig heeft dan jij. Zoals iemand bij de Kringloopwinkel bijvoorbeeld, of een bekende die je er een plezier mee doet.

Soms heb je ook kookboeken die momenteel niet bij de huidige fase in je leven passen. Doe deze boeken weg en mocht je het boek over een tijdje weer willen gebruiken, je kunt ‘m vast weer vinden in een (tweedehands) boekenwinkel. Zeker weten dat je er dan WEL wat mee doet.

Een ander selectie criteria: wanneer de kookboekpagina’s van je favoriete pasta gerecht vol zitten met vlekken van tomatensaus is het intensief gebruikt. Maak een foto van de pagina en zet hem in je telefoon. Beiden alternatieven geven je boekenkast de ruimte voor een nieuw literair hoogstandje.

Ook op internet vind je vaak heerlijke recepten. Dat scheelt weer een kookboek in de kast.

  1. Vind een goede bestemming voor je studieboeken

Studieboeken zijn duur. Heel erg duur. Als je ze niet meer nodig hebt in je huidige carrière, probeer ze dan dus vooral door te verkopen. Of doneer ze aan een instelling die wat aan de kennis erin kan hebben. Of aan een arme student, die nu in dezelfde situatie zit als jij toen je die boeken kocht. Je kunt ze altijd nog parkeren op een goed zichtbare plek in je kantoor, vlak naast je ingelijste master diploma. Dit laat je collega’s en vrienden zien dat je je studie niet met alleen maar samenvattingen hebt doorlopen en herinnert jou zelf aan het feit dat je dit laatste misschien juist wel hebt gedaan. Als dat het geval is kun je het er in ieder geval nog op gokken dat de aanwezige kennis via het ingesealde boek alsnog op je bureau terechtkomt als je het echt nodig hebt.

  1. Doe biografieën en zelfhulpboeken die je uit hebt de deur uit

De meeste biografieën, zelfhulpboeken of werken over tijd- of ruimtemanagement zul je maar één keer lezen. De kennis heb je er uitgehaald, dus tijd om ze door te geven of verkopen aan iemand die er nog wat aan kan hebben.

De boeken van Marie Kondo – over het efficiënt indelen van je ruimte – ongebruikt op de plank laten staan na het te hebben gelezen zou wel erg ironisch zijn, nietwaar?

Wellicht een open deur, maar ik noem het toch even, met een goede e-reader of een bibliotheek abonnement verminder je je de hoeveelheid boeken ook aanzienlijk. Of leen een boek van een collega of vriend.

Wat doe je met de boeken waarvan je afscheid hebt genomen:

  • Verkopen via bol.com
  • Verkopen aan een tweedehands boekenwinkel
  • neerzetten in een boekenkast (minibieb) op straat of bijvoorbeeld te vinden in de supermarkt Albert Heijn
  • Cadeau geven aan iemand die er wel heel blij van wordt
  • Afgeven bij de plaatselijke kringloopwinkel / of een Terres de Hommes winkel

Veel succes met uitzoeken van je boekenkast & mocht je hierbij hulp kunnen gebruiken, neem gerust contact met mij op. Ik help je graag!

post

4 top tips voor een meer relaxte decembermaand

Wat vliegt de tijd toch. We zitten alweer bijna in de laatste maand van het jaar. Traditioneel de maand van feestdagen, gezelligheid INC Professional Organizing_decemberstressen bij elkaar zijn. Helaas kun je in deze tijd ook gemakkelijk in een kramp schieten. December! Help! Pakjesavond, Kerstmis, oud en nieuw, paniek! En als je de bladen en reclames mag geloven kunnen je feestdagen alleen maar slagen met een zelfgemaakt zevengangendiner met uitzonderlijke ingrediënten, in een uitbundig versierd huis met – natuurlijk zelfgemaakte – decoraties volgens de laatste trends. Je denkt bij jezelf: ‘Hoe ga ik dat weer allemaal organiseren?’ en voor je het weet slaat de decemberstress toe. Geen paniek. Blijf rustig, want met deze vijf tips doorsta je deze maand.

Ontspannen en met een goed gevoel. Bovendien heb je nu nog alle tijd om deze praktische adviezen rustig toe te passen. Lees verder

post

Makkelijk opruimen: 115 dingen om weg te gooien

Je huis opruimen kan één grote uitdaging zijn. Speelgoed, stapels ‘belangrijke papieren’ en ga zo maar door… Maar met deze 115-in-één-tip creëer je weer ruimte in huis. Opgeruimd staat netjes!

INC Professional Organzing_opruimcoach Amersfoor

Op deze lijst staan 115 dingen waar je stiekem he-le-maal niets meer aan hebt, maar die toch in je huis liggen… Misschien kun je er nog iemand anders mee blij maken of de spullen naar de kringloop brengen. En anders: weggooien! Lees verder

post

Zo ruim je je kledingkast op in 10 stappen!

Net voor de wisseling van seizoen is het een goed moment om je kledingkast onder handen te nemen. Bekijk kritisch wat je afgelopen maanden hebt gedragen. En ga na wat je voor het seizoen dat voor de deur staat hebt klaarliggen. Handig, want koop je nooit dat 4groene t-shirt, of die overbodige nieuwe witte sjaal. Lees verder hoe je je kledingkast op in 10 stappen orde krijgt.

Lees verder

post

4 top-tips om gemakkelijk & snel speelgoed uit te zoeken!

INC Professional Organizing_opruimen speelgoedDe decembermaand is weer in zicht. Tijd voor gezelligheid en vaak ook voor cadeaus. Dit weekend ben ik het speelgoed van mijn zoons gaan uitzoeken. Vooral de oudste verveelt zich regelmatig. Gelukkig vonden we veel ‘schatten’ waar hij weer lekker mee kan spelen. En we hebben een aantal, voornamelijk kapotte, spullen in een vuilniszak gedaan. Ook bleef er nog een flinke stapel over om andere kinderen blij mee te maken.

Soms is het lastig om te bepalen welk speelgoed weg kan en wat je ‘moet’ houden. Enerzijds wil je het bewaren, omdat de kinderen er misschien ooit nog eens mee gaan spelen, anderzijds wil je graag ruimte creëren voor de nieuwe geschenken die in aantocht zijn. De volgende tips kunnen helpen:
Lees verder

post

Goede voornemens, zo hou je ze zeker vol!

INC Professional Organizing_starten met de klusMet een klus beginnen is vaak niet gemakkelijk. Hoe vaak hoor je jezelf niet zeggen, “Vanaf morgen ga ik m’n administratie beter bijhouden, vrijdag begin ik met die presentatie, of maandag ga ik echt starten met afvallen.” Met het opruimen van je huis en/of werkplek of het ordenen van je administratie is het net zo. Je stelt het wellicht om de een of andere reden liever (steeds) uit. De Universiteit van Leiden verzamelde een aantal veelgebruikte uitstelsmoezen. “Het komt er niet van, ik stel nou eenmaal alles uit, dat kan ik niet veranderen, of het lukt me nooit.” Herken je ze?
Het bijzondere is dat we ook leuke dingen uitstellen, bijvoorbeeld een gekregen goede fles wijn openen, waar we echt mee wachten tot die speciale gelegenheid. Wat vervolgens zo lang duurt totdat ie niet meer te drinken is. In deze blog ga ik in op diverse strategiëen om te starten met de zaken die je je hebt voorgenomen. Want als de (opruim) klus klaar is, ben je achteraf vaak toch super blij. Nu nog ff starten ;-)!  Lees verder

post

Lees hier wat het je oplevert om een professional organizer in te schakelen!

Professional Organizing is in Nederland helaas nog een redelijk onbekend begrip. Onbekend maakt onbemind. En INC Professional organizing_ruimte in hoofdmede door onze calvinistische cultuur en inslag, zijn er nog een aantal vooroordelen over deze dienst. Daarom heb ik de meest gehoorde zaken hieronder genoemd en die gelijk gepareerd met enkele feiten. Lees verder als je wilt weten wat een professional organizer voor jou kan betekenen! Lees verder

post

Heb je het gemist? Deze organizers truc werkt gegarandeerd!

Op vakantie leef je doorgaans met veel minder spullen en kleding. Als je gaat kamperen doe je het met die paar stukken servies die je mee hebt. Je drinkt gewoon uit dezelfde beker water als wijn. Ook qua kleding is je keuze beperkt. En soms merk je dat je nog teveel hebt meegenomen ;-).

Als je thuiskomt van vakantie kijk je als het ware met vreemde of andere ogen naar je spullen. Doordat je er afstand van hebt genomen, plaats je het wellicht in ander perspectief. Dit is eigenlijk hetzelfde als een bekende ‘organizers truc’ , dat je spullen waar je over twijfelt even een paar weken/maanden weg zet. Na een vakantie kun je eigenlijk hetzelfde doen. Stel je bij een voorwerp, of kledingstuk de volgende vragen:

  • heb ik het gemist?
  • word ik er blij van? Of gebruik ik het regelmatig?
  • zou ik het opnieuw kopen?

Soms is het ook gewoon tijd om dingen weg te doen. Zo kwam ik na thuiskomst van vakantie een rekenpiet boekje tegen van een van m’n zoons. Tegen de tijd dat het weer die tijd van het jaar is, is dit boekje veel te gemakkelijk voor hem. Ook door onze kledingkasten ging de bezem. Aardig wat te kleine t-shirts van de kinderen heb ik weggegeven, of gaan op een later moment naar de tweedehands winkel. Ook zelf heb ik een aantal kledingstukken weggedaan.. Die korte broek zat toch echt niet lekker en die blouse heb ik het hele jaar al niet gedragen. Hup weg ermee. Ook bij mij werkt deze ‘organizers truc’ dus prima ;-).

Kun jij wel wat hulp gebruiken van iemand die met een afstand naar jouw spullen kijkt? Ik ga graag met je in gesprek. Dit is de eerste keer altijd vrijblijvend en gratis. Neem nu contact met me op.

post

Tien tips voor tijd voor jezelf

Tijd voor jezelf is heel belangrijk! Dat weet je vast wel, maar het echt doen is een tweede.

Tip 1 let ‘s ochtends 5 minuten op je ademhaling

Neem gelijk ‘s ochtends 5 minuten voor jezelf. Dat kan op verschillende manieren. Ga gewoon even in bed liggen en let alleen even op je ademhaling. En volg het rijzen en dalen van je buik. Het helpt als je de avond ervoor al jouw kleding hebt klaargelegd en eventueel die van je kids.

Tip 2 doe ‘s ochtends een mindfullness oefening

Je kunt ook ‘s ochtends een (korte) bodyscan doen, Ik gebruik hiervoor bijvoorbeeld de (gratis) app van VGZ. Je kunt ook andere meditatie apps downloaden. Headspace, of die van Michael Pilarczyk zijn heel geschikt.

Tip 3 doe ‘s ochtends een (korte) geleide meditatie

Door een geleide meditatie te volgen heb je ook even tijd voor jezelf. Je kunt ook andere meditatie apps downloaden. Headspace of die van Michael Pilarzick zijn heel geschikt.

Tip 4 relax onder de douche

Ontspan en relax onder de douche. Blijven de gedachten maar komen (heel herkenbaar). Wellicht helpt het mantra ‘het zijn maar gedachten, ik ben meer dan mijn gedachten’. Voel met al je zintuigen de douche en keer steeds als je afdwaalt weer terug bij je ademhaling.

Tip 5 sport gelijk ‘s ochtends

Als je werk of je gezin het toelaat, sport dan gelijk ‘s ochtends. Dan voel je je de hele dag fit. Of ga wandelen. Natuurlijk het liefst buiten in de natuur.

Ben je geen ochtendmens, of heb je gelijk de zorg voor je gezin? Je kunt bovenstaande vijf tips ook natuurlijk ‘s avonds doen!

Tip 6 staar uit het raam

Tussendoor: staar even 5 minuten uit je raam. Voor als er veel gedachten bovenkomen, zie de tip 3. Vooral naar een groene omgeving kijken, blijkt uit onderzoek heel goed voor je te zijn.

Tip 7 Drink je koffie en thee bewust.

Maak bewust tijd voor het zetten en drinken van een kopje thee of een kopje koffie. Geniet van elke slok en kom tot jezelf

Tip 8 Verwen je zelf met een behandeling.


Maak bijvoorbeeld 1x in het kwartaal tijd voor de schoonheidsspecialiste of de kapper. Of boek eens een massage of reikibehandeling. Woon je in (de buurt van) Amersfoort, dan is deze ‘praktijk’ een aanrader. Na 2 uurtjes kun jij er weer volop tegenaan. Heb je langer de tijd en houd je ervan, ga dan eens relaxen in de sauna. Bij mij kan dit zelfs na het sporten.. en ik vind dit heerlijk!

Tip 9 Serie / tijdschrift of chocoladereep, koop of doe echt iets voor jezelf

Koop of kijk eens iets waar jij van geniet. Bijvoorbeeld dat ene tijdschrift, die serie of die heerlijke chocoladereep (oh die oranje van Tony.. echt te lekker). Of ga met dat fijne tijdschrift in bad! Lekker spulletje in bad en/of op je gezicht / haar en relax!

Tip 10 Ga bij een hobby club / maak een vaste afspraak met jezelf of vriendin.

Maak tijd voor je hobby. Geniet jij van het maken schilderijen? Knutsel jij graag? Of hou jij van zingen en dansen? Sluit je aan bij een clubje. Zo is de kans het grootst dat jij elke week of een aantal keer per maand aan je hobby toekomt. Hou je niet van clubjes, je kunt ook een afspraak met jezelf of een vriendin inplannen om aan je hobby te gaan werken. Wie afzegt trakteert de volgende keer op….

post

Je koffer inpakken is simpel; met deze 15 tips

Raak je vaak dingen kwijt in je koffer? Of pak je altijd te veel in? Je koffer slim en efficiënt inpakken hoeft niet moeilijk te zijn. Met deze tips pak jij je koffer in als een échte pro. Fijne vakantie!

Tip 1maak een paklijst

Een goed begin is het halve werk. Maak daarom een paklijst met alles wat je nodig hebt. Zo houd je overzicht én voorkom je dat je iets vergeet. Heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen zorgen. Zie bijvoorbeeld deze paklijst van de Etos. Andere paklijsten vind je op:

Ik neem mee
ANWB
We are travellers (per continent een paklijst)

Tip 2neem niet te veel mee

Een veelgemaakte fout bij het inpakken is te veel (willen) meenemen. Grote kans dat je je hier regelmatig schuldig aan maakt. Wees streng voor jezelf. Bedenk bij elk item dat je mee wilt nemen of je het écht nodig hebt en of je het écht gaat gebruiken.

Tip 3: maak kledingsetjes

Ben je snel geneigd om je hele garderobe in te pakken? Maak voordat je gaat inpakken kledingsetjes. Zo voorkom je dat te veel kleding meeneemt én dat je kledingstukken meeneemt die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt (of waarvan je al weet dat je die eigenlijk niet gaat dragen). Pak in elk geval genoeg basics in waar je makkelijk mee kunt combineren.

Tip 4: leg zware spullen onderop

Begin bij het inpakken met zware spullen. Denk hierbij aan je schoenen, boeken, tijdschriften en broeken. Lichte spullen leg je helemaal bovenop. Stop breekbare spullen (bijvoorbeeld parfumflesjes) zoveel mogelijk tussen je kleding om te voorkomen dat het onderweg breekt.

Tip 5rol je kleding op

Je kleding oprollen in plaats van opvouwen bespaart niet alleen ruimte in je koffer, maar zorgt er ook voor dat je kleding minder snel kreukt. Toch last van kreukels? Hang het kledingstuk dan uit in de badkamer terwijl je een douche neemt. Door de stoom verdwijnen de kreukels. Bekijk hier een filmpje over inpakken van je koffer gemaakt door vliegtuigpersoneel.

Tip 6benut loze ruimte

Maak optimaal gebruik van loze ruimtes zoals de binnenkant van je schoenen of de cups van je bh’s. Stop hier bijvoorbeeld je sokken of ondergoed in. Of je telefoonadapter.. deze staat in de ergernis top 3 van vergeten spullen!

Tip 7doe een badmuts om je schoenen

Voorkom dat je schoenen vuil afgeven op je schone kledingstukken door een badmuts (die je niet meer gebruikt) om de schoenzolen te doen. Heb je geen badmuts bij de hand? Stop je schoenen dan in een plastic tasje.

Tip 8: berg sieraden zorgvuldig op

Gebruik een rietje om te voorkomen dat dunne kettinkjes en armbandjes in de knoop raken. Bewaar kleine sieraden als ringen en oorbellen in een pillendoosje of lenzenbakje.

Tip 9: voorkom lekkende flesjes

Van lekkende flesjes zonnebrand of shampoo word je niet blij. Voorkom dat flesjes met vloeistoffen gaan lekken door ze in een plastic tasje te doen of door de flesopening af te dekken met plastic folie.

Tip 10: maak gebruik van reisverpakkingen

Weinig ruimte in je toilettas? Of reis je alleen met handbagage? Kies dan voor reisverpakkingen. Dat scheelt niet alleen ruimte, maar ook gewicht.

Tip 11: draag laagjes onderweg

Draag onderweg in de auto of in het vliegtuig meerdere laagjes en trek je zwaarste paar schoenen aan. Zo bespaar je ruimte en gewicht in je koffer.

Tip 12mijd zware strandlakens

Sleep je elk jaar een zwaar strandlaken mee? Informeer bij je accommodatie of je gebruik kunt maken van een handdoekenservice. Neem je toch liever zelf een strandlaken mee? Kies dan voor een hamamdoek of een microvezel handdoek. Zo’n doek weegt vrijwel niets, neemt weinig ruimte in beslag én droogt snel.

Tip 13: doe dit in je handbagage en niet in je koffer

Kostbare of waardevolle spullen zijn ook verstandig om in je handbagage te doen. Evenals een extra kledingsetje, mocht je bagage niet aankomen. Sommige mensen mixen hun koffers ook. Zodat mocht er 1 koffer niet aankomen, er niet 1 persoon is dit al zijn bagage mist.

Tip 14: ga je vliegen: voorzie je koffer van een label

Je huis of accommodatie hoeft er niet perse op je bagagelabel. Als het maar voorzien is van je telefoonnummer.

Tip 15: maak een foto en scan van je reispapieren en paspoorten

Mocht er onverhoopt iets vervelends gebeuren onderweg, kun je je gegevens vanuit je mobiel terugvinden. Zet een scan/ foto van je papieren ook in je inbox. Dat is een fijne extra backup.

Hopelijk heb je tip 15 niet nodig deze vakantie. Save travels!

Bronnen voor deze blog: Etos / Zoover.

post

Automatisme is soms niet erg handig en helpend!

Op vrijdagochtend komt er bij ons thuis sinds enige tijd een nieuwe huishoudelijke hulp. We wilden haar eerst wat beter leren kennen voordat we onze alarmcode zouden geven. Tot die tijd heeft ze alleen de sleutel en is het de bedoeling dat het alarm uitgeschakeld staat als ze binnenkomt.

Af en toe ben ik op vrijdag thuis. Regelmatig ben ik dan juist bij een klant aan het werk. Zo ook afgelopen vrijdag. De hele tijd zei ik tegen mezelf.. ik moet het huis vandaag NIET op alarm zetten, want de hulp komt. Via mijn NLP opleiding wist ik eigenlijk al dat m’n hersens geen ontkenning kunnen vasthouden.. Waar denk je aan als ik zeg denk NIET aan een roze olifant.. Juist ;-).

Ik stapte in m’n auto en reed naar een klant. Wat waren we lekker op de zolder aan de slag. M’n telefoon stond op stil, want dan heb ik alle aandacht voor mijn klant. Toen ik klaar was, checkte ik m’n telefoon. 8 gemiste telefoongesprekken, 4 voicemails en veel What’sapp berichten. Oeps ik heb iets gemist dacht ik.

Doordat de hulp mij niet kon bereiken en het telefoonnummer van mijn man niet had.. besloot ze wel aan in ons huis aan het werk te gaan. De buren van beiden kanten kwamen eraan maar ook zij konden haar niet aan de code helpen. Ineens verscheen er een politieagente in de achtertuin. De alarmcentrale kreeg zowel mij als mijn man niet te pakken en aangezien de hulp in huis aan de slag was gegaan.. kwam er een melding van inbraak alarm. Onze arme hulp schrok zich natuurlijk rot van de politie agente. De hulp moest zich ook legitimeren en daar voelde ze zich heel vervelend onder.

INC Professional Organizing_opruimcoach Amersfoort

Gelukkig had ze inmiddels via de buurvrouw de goede code gekregen, waardoor ze de herrie af kon zetten.

Pff wat voelde ik me rot, schuldig.. en een oen. In de auto heb ik haar gelijk gebeld om mijn excuus aan te bieden. Het is me al eerder overkomen, maar dan nam ik gelijk op en kon ik samen met haar de code invoeren. Eenmaal thuisgekomen, heb ik haar bij thuiskomst gelijk een lekkere doucheschuim en bodylotion gegeven. En heb ik haar verhaal laten doen bij een kopje koffie.

Het enige voordeel was dat we nu wel weten dat ons alarmsysteem goed werkt inclusief opvolging door de politie.

En dit allemaal door mijn automatische piloot om bij het weggaan het alarm aan te zetten..

Doe jij ook vaak dingen op de automatische piloot zoals je sleutels op de tafel gooien zodra je thuis bent? Of altijd je kopjes op de aanrecht zetten, in plaats van direct in de vaatwasser? Of altijd de deur dichttrekken van je rommelkamer of zolder terwijl je het juist heel fijn lijkt om die ruimte weer ter gebruiken. Of de rust van een opgeruimde kamer of zolder te ervaren?

Ik help je graag met het ontwikkelen van nieuwe patronen. Het schijnt wel 6 weken te duren voordat je nieuwe routines en gewoontes heb aangeleerd, maar gelukkig kunnen we tijd tussen onze afspraken plannen en ik kan je ook helpen en motiveren via What’sapp.

Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

post

Organiseren geeft je creativiteit juist een boost!

De angst van creatieven onder ons… als mijn werkkamer, atelier of studio is georganiseerd… dan verlies ik toch mijn creativiteit? Het tegendeel blijkt waar. Het werkt eigenlijk in jouw voordeel als je de materialen die je nodig hebt dat die onder handbereik zijn. Dé truc is een systeem te ontwerpen, dat praktisch en tegelijkertijd mooi is, zodat het jouw creatieve persoonlijkheid weerspiegelt en deze juist stimuleert.

Kun je hierbij hulp gebruiken, neem gerust contact met mij op zodat ik met je mee kan denken. Dit doe ik graag!

Bedenk je dat je identi-& creativiteit vaak van binnen komt en niet van buitenaf.